آپنه خواب چیست؟ علائم و درمان | بیماری

: چقدر در خوب خوابیدن موفقید؟ اگه خواب راحت و بدون دردسری دارین باید واسه اون خوشحال باشین چراکه مشکلات سلامتی زیادی به دلیل مشکلات خواب سراغ آدم میاد.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ آپنه خواب یه مشکل خطرناکه که می تونه خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و سکته رو زیاد کنه. کارشناسان چیزی که باید در مورد این مشکل بدونین رو سبک و سنگین کردن.

آپنه خواب چیه؟

وقتی که در مورد آپنه خواب فکر می کنین فکر کنین می خواین غواصی کنین و فقط یه لوله تنفسی دارین. همسرتون می تونه به اعماق اقیانوس بره اما شما باید هر ۳۰ ثانیه واسه هوا به سطح آب برید. فقط شما زیر آب نیستین، خوابین و دستگاه تنفس خراب بدن شماس.

آپنه خواب یه مشکل مزمنه که موقع خواب باعث مکث در تنفس می شه. دکتر کریس وینتر (نویسنده روش خواب: به چه دلیل خواب شما قطع می شه و چیجوری میشه اونو رفع کرد) میگه: “مغز شما باید بین تنفس و خواب اراده کردن کنه.”

اگه آپنه خواب دارین، تنفس شما صدها بار در طول شب متوقف شه پس رسیدن به وضعیت خواب عمیق رو سخت می کنه. حتی ممکنه چند بار بیدار شید. نتیجه چیه؟ شما خواب کافی دارین یا دست کم خواب خوب دارین. آپنه خواب یه مریضی جدیه و در طول زمان می تونه خطر دچار شدن به بیماریای قلبی، سکته مغزی و چیزای دیگه ای به جز اینا رو زیاد کنه. اما خبر خوب اینه که درمانایی هم هست. اینجا، نه چیز که باید درباره آپنه خواب بدونین گفته شده.

بیشتر از یه نوع آپنه خواب هست

آپنه انسدادی خواب (OSA) شایعترین نوع آپنه خواب است و وقتی اتفاق می افته که عضلات گلو موقع خواب بسته می شن. نوع دیگری از آپنه خواب، آپنه خواب مرکزیه که وقتی اتفاق میفته که رابطه بین مغز و عضلات قطع شه. در نتیجه، مغز شما سیگنالای درست رو به عضلاتی که تنفس رو کنترل می کنن ارسال نمی کنه. بعضی وقتا آپنه انسدادی و مرکزی به صورت همون زمان اتفاق می افته، که به سندرم آپنه خواب پیچیده معروفه.

چاقی یکی از عوامل اصلی خطره

در حالی که آپنه مرکزی خواب ممکنه به دلیل مشکلات پزشکی (مانند مشکلات قلب) و داروهای خاص (مانند opioids) اتفاق بیفته، آپنه انسدادی خواب بیشتر روی آدمایی که اضافه وزن دارن، تاثیر میذاره. در واقع، با در نظر گرفتن بررسیای موسسه ملی قلب ، ریه و خون، نصف افراد گرفتار به OSA دارای اضافه وزن هستن. بعضی از کارشناسان فکر می کنن آدمایی که اضافه وزن دارن بافت اضافی در ناحیه دهن و گلو دارن که راه تنفسی رو بسته می کنه. با اینکه تموم افراد گرفتار به آپنه خواب اضافه وزن ندارن، اما از دست دادن وزن اضافی علائم رو کم می کنه.

عوامل دیگری که ممکنه خطر دچار شدن به آپنه انسداد خواب رو افزایش بدن عبارتند از: داشتن لوزهای بزرگ و یا راه تنفسی باریک، داشتن یه عضو خونواده با آپنه خواب، سیگار کشیدن، مصرف الکل و گرفتگی بینی.

خروپف تنها علائم نیس

خروپف شدید ممکنه نشونه خیلی از آپنه خواب (مخصوصا واسه آدمایی که تختخواب مشترک دارن) باشه، اما این نشونه تنها نشونه آپنه خواب نیس. احساس خواب آلودگی زیادتر از اندازه (یا حتی خواب افتادن) در طول روز علائم عادی دیگه س. دکتر وینتر میگه: “یکی از علائم خواب افتادن در طول کار و جلسات مهمه.” بیشتر مردم خواب آلودگی خود رو با آپنه خواب در رابطه نمی دونن چون نمی دونن در طول شب بیدار بودن. خروپف یه نشونه خوبه، نه فقط صدای بلند اون، بلکه خروپف همراه با صدای خفه هم مهمه. این خروپف تنها وقتی اتفاق میفته که بافت در پشت گلو ارتعاش داره. البته تموم آدمایی که خروپف می کنن آپنه خواب ندارن. سردرد صبحگاهی، خشک شدن دهن، نوسانات خلقی و سخت تمرکز کردن هم نشونه های آپنه خواب هستش.

آپنه خواب در مردان بیشتر از زنونه

مردان میانسال بیشتر از خانوما تحت تاثیر آپنه خواب قرار می گیرن. مارک اریک دیکن، استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه مریلند میگه: “چارلز دیکنز، عادی ترین بیماران آپنه خواب رو در سال ۱۸۳۷ وقتی که مقاله های ویوویک رو نوشت، شناسایی کرد. شخصیت اصلی اون” افراد میانسال ​​و چاق بودن که خروپف می کنن و در طول روز خواب آلود هستن. ” (واسه همینه که آپنه خواب رو “سندرم پیک ویلی” هم می گن). اما آپنه خواب در خانوما هم دیده می شه. خطر این مریضی با رسیدن به یائسگی بیشتر می شه.

آپنه خواب می تونه تهدید کننده زندگی باشه

رها کردن آپنه خواب می تونه منتهی به مشکلات خطرناکی مانند فشار خون بالا، دیابت، ضربان قلب بی نظم، حمله قلبی، مشکل قلبی، سکته مغزی و چیزای دیگه ای به جز اینا شه. دکتر وینتر میگه: “این مریضی می تونه بسیار پیچیده شه. آپنه خواب باعث زیاد شدن وزن می شه، چون خیلی از مردم واسه این که بتونن بیدار بمونن زیاد چیزی می خورن. زیاد شدن وزن هم باعث حمله قلبی می شه. هم اینکه احتمال دچار شدن به دیابت و سندرم متابولیک هم زیاد می شه. ” سندرم متابولیک به یه سری از عوامل خطرناک اشاره داره که خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و دیابت رو زیاد می کنه: چربی معده، تری گلیسیرید بالا، کلسترول خوب پایین، فشار خون بالا و قند خون بالا در حالت ناشتا.

آپنه خواب هم اینکه خطر دچار شدن به افسردگی رو زیاد می کنه و ممکنه بر روابط شما در خونه (اگه همسرتون به خاطر خروپف شما نتونه بخوابه) و محل کار (اگه دائم احساس خستگی و ناتوانی کنین) تاثیر بذارن.

آپنه خواب بیشتر تشخیص داده نمی شه

دکتر وینتر میگه: “[آپنه خواب] خیلی کم تشخیص داده می شه چون خیلی از مردم وقتی که به تختخواب می رن فورا خوابشون می بره. این ادما از دید بقیه خوش خواب نامیده می شن “. “اونا می گن من هرجایی خوابم می بره- من میتونم تو یه قایق هم بخوابم.” این مسئله نشون میده که چیزی در خواب شما مشکل داره و به معنی خوش خواب بودن شما نیس.

یکی دیگه از دلایل تشخیص ندادن آپنه خواب اینه که وقتی اتفاق میفته که شما به طور کامل حواس جمع نیستین و بیشتر مردم نمی تونن ارتباطی بین احساس خواب آلودگی در طول روز و آپنه خواب برقرار کنن. به خاطر همین خروپف نشونه مهمیه. دکتر دیکن میگه: “تا وقتی که با فردی همبستر نباشین، متوجه خروپف خود نمی شین.”

تشخیص آپنه خواب در منزل

یه بار چاره ای ندارین یه شب ناراحت کننده در آزمایشگاه بخوابین در حالی که سیم و نمایشگر به شما وصله تا به تشخیص دقیق آپنه خواب بپردازه. الان، خیلی از افراد می تونن این تشخیص رو در منزل دارا باشن. پس از یه معاینه فیزیکی، دکتر نمایشگر قابل حمل که روی صفحه اون وضعیت خواب، مانند اندازه ضربان قلب و حرکت سینه دیده می شه رو پیشنهاد می کنه. هم اینکه خوبه یه دفتر داشته باشین و در اون به مدت چند هفته زمان خوابیدن و بیدار شدن خود رو بنویسین.

دکتر وینتر میگه: ضعف این روش اینه که فقط اگه آپنه خواب داشته باشین تشخیص میده و بقیه بیماریای مربوط به خواب رو تشخیص نمی ده. اگه آپنه خواب نداشته باشین، باید به آزمایشگاه خواب مراجعه کنین و با متخصص خواب واسه پیدا کردن مشکل صحبت کنین.

راه های درمانی آپنه خواب

آپنه خواب یه مریضی جدیه، اما خبر خوب اینه که راه های درمانی هم واسه اون هست. تغییرات سبک زندگی هوشمند ممکنه کمک کنه، مخصوصا واسه افراد گرفتار به آپنه خواب ناچیز.

به کار گیری ماسک CPAP (فشار مثبت جریان هوای پیوسته) در شب، درمان اصلی واسه افرادیه که دارای آپنه متوسط ​​و شدید خواب هستن. این دستگاه کمک می کنه مجراهای بالای هوا باز شه تا بتونین موقع خواب راحت نفس بکشین. اما خیلی از مردم دوست ندارن از یه ماسک CPAP استفاده کنن. دکتر وینتر میگه: “این درمان موثر ترین درمانه، اما شک نداشته باشین ایده آل نیس”. مشکلات جانبی مانند احتقان و خشکی دهن هم می تونن واسه کاربران CPAP خسته کننده باشه.

اگه CPAP واسه شما مناسب نباشه، گزینه های دیگری هم هست مانند دستگاه دهن که زبون یا فک شما رو به جلو و دور از راه تنفسی می راند. واسه آدمایی که با این درمانا آرامش پیدا نمیکنن، جراحی واسه باز کردن مجرای تنفسی (مانند جابجایی دوباره یا حذف لوزها و بافتا از پشت دهن) ممکنه گزینه مناسبی باشه.

تغییر روش زندگی ممکنه کمک کنه

اگه آپنه خواب دارین، تغییر روش زندگی هوشمند می تونه کیفیت خواب شما رو عوض کنه. دکتر دیکن میگه: “هر چیزی که بتونه خواب رو متوقف کنه، آپنه رو بدتر می کنه.” افراد گرفتار به آپنه خواب باید از خوابیدن روی پشتشون (واسه جلوگیری از خروج تنفس) جلوگیری کنن، نوشیدنیای ملایم بخورند، سیگار رو ترک کنن و از به کار گیری قرصای خواب آور و الکل بپرهیزند(هر دو تنفس شما رو از جا در آورد می کنه). به گفته دکتر وینتر، “نوشیدنیای سنگین به دلیل شل کردن عضلات باعث می شه آپنه خواب بدتر شه.”

واسه آدمایی که آپنه خواب دارن، رژیم خواب سالم خیلی با اهمیته. اتاق خواب رو فقط واسه خواب و رابطه جنسی استفاده کنین، مطمئن شید که درجه گرما مناسبه، و تموم چراغا رو خاموش کنین. خاموش کردن تلویزیون هم می تونه کمک کنه.

.

منبع : alamto.com

پاسخی بگذارید

بستن منو