آکنه و تغذیه | تغذیه سالم

این مریضی، بیشتر در آقایون مشاهده می شه. دلیل اصلی جوش، افزایش ترشح مواد چرب از غدد مترشحه چربی در پوست و بسته شدن مجرای ترشح مواد چرب و هم رشد باکتری هاست. گسترش جوش درزمان دوران بلوغه و با افزایش سن کمتر می شه؛ البته، دلیل قطعی این مریضی مشخص نیس، بعضی از پزشکان مصرف مواد آرایشی؛ نبود رعایت بهداشت فردی و وجود بعضی از محدودیتا در رژیم غذایی افراد رو در این موثر می دونن.

نشونه های مریضی

علائم جوش می تونه از ضعیف تا شدید متغیر باشه. بیشتر افراد گرفتار به جوش، دچار لکه های قرمز همراه با چرک می شن که معمولا روی صورت و در بعضی موارد روی شونه ها و پشت افراد مشاهده می شه. ناحیه متورم پوست می تونه سرسفید یا سرسیاه باشه. بعد از این که تورم پایین اومد، ناحیه رنگی به جا می مونه و البته ترکیب این علائم منجر به وجود اومدن ظاهر کلی جوش می شه.

غذاهای به درد بخور

تعداد کمی از کارشناسان پوست عقیده دارن که رژیم غذایی نمی تونه بر جوش اثر بزاره؛ اما متخصصین تغذیه زبده و دارای تجربه کافی و هم پزشکان طب جایگزینی، در این مورد موفقیتای چشم گیری با راه و روش رژیم غذایی به دست آورده ان.

* انگار کمبود روی در رژیم غذایی، در التهاب و تورم پوست و تأخیر در بهبود زخم و شرایط بروز جوش نقش داشته باشه.

* جگر در برگیرنده مقادیر بالای ویتامینAه که به کاهش جای زخم کمک می کنه. هویج و سیب زمینی شیرین شامل بتاکاروتنه که به ویتامینA تبدیل می شه. دریافت کافی بتاکاروتن واسه جوش خوبه.

* غلات سبوس دار هم شامل کرومه که به کاهش عفونت پوست کمک می کنه.

* تخم بزرک، کنجد، ذرت بو داده و آفتاب گردان شامل اسیدهای چرب لازم لازم واسه بهبود پوست هستن. میشه مواد فوق رو با هم چرخ کرد و در یخچال نگه داری کرد و با ماست، میوه ها، سوپا و غلات مصرف کرد.

* هم اینکه توتا، مرکبات، فلفل و انبه منابع غنی ویتامینC هستن که واسه سلامت سیستم ایمنی و مقابله با عفونتای باکتریایی مورد نیازاند.

 * آواکادو و جوونه گندم شامل ویتامینEه که به ساختار پوست و سلامت اون کمک می کنه.

* سیر، پیاز و تخم مرغ شامل سولفوره که به خلاص شدن از جوش کمک می کنه.

* روغن پامچال شامل گاما لینولئیک اسیده که به ایجاد پوست تازه کمک کرده و اونو نرم و قابل برگشت نگه می داره.

غذاهایی که باید از خوردن اونا دوری کرد:

* جلبکای دریایی که شامل مقادیر بالای یده، در بعضی موارد باعث بدتر شدن جوش می شه.

* واسه بیشتر نوجوانان، داشتن پوستی سالم و نورانی یه اولویت حساب می شه. دلایل علمی مبنی بر اثر شکلات و شیرینیای خامه ای روی پوست و ایجاد جوش وجود نداره.

* تحقیقات نشون داده که رژیم غذایی غنی از چربیای لازم که بیشتر در مغزها، دانه ها و ماهیای روغنی پیدا میشه، می تونه در حفظ سلامت پوست نقش داشته باشه.

* عادات غذایی بد می تونه در کیفیت پوست و مو اثر بزاره.

* بعضی از گیاه شناسا پیشنهاد می کنن که مالیدن مخلوط روغن درختچه چای و برگهای کلم و سیرتازه روی پوست گرفتار به جوش می تونه به درد بخور واقع شه.

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

بستن منو