تحقیق رایگان درباره کارآفرینی سازمانی

پرداخت دستمزد و پاداش دهی، تشویق به کار تیمی، نحوه تفویض اختیار، استخدام کارکنان و آموزش آنان و کارآفرینی سازمانی ارتباط مستقیمی وجود دارد
27
2008
singer et al
در این پژوهش عوامل رفتاری تاثیرگذار در توسعه کارآفرینی سازمانی ایجاد انگیزش در کارکنان و فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بیان گردیده است
28
2005
Haiton
نتایج این تحقیق منجر به شناسایی عوامل گوناگونی همچون ارزیابی عملکرد ، حمایت سازمانی، آموزش در زمینه کارگروهی، طراحی شغل همراه با استقلال و اختیار کافی کارکنان، تبادل اطلاعات و منابع در داخل و خارج سازمان گشته است که منجر به کارآفرینی سازمانی می گردد
29
2005
Fax
در این پژوهش گرایشهای کارآفرینانه و مدیریت کارآفرینانه با در نظر شاخص های مالی و غیر مالی بررسی شده است و نشان داده شده که کارآفرینی سازمانی در عملکرد سازما نها در شناسایی فرصت های جدید نقش موثر دارد
چارچوب مفهومی تحقیق
در این تحقیق با اقتباس از مدل سه شاخگی که یک ابزار تحلیلی است که بر اساس آن می توان کلیه مطالعات و تئوری های سازمان و مدیریت را در سه حوزه(محیطی،محتوایی،ساختاری) بررسی نمود.علت نامگذاری این مدل به سه شاخگی آن است که ارتباط بین عوامل ساختاری، محتوایی و محیطی به گونه ای می باشد، که هیچ پدیده یا رویداد سازمانی نمی تواند خارج از تعامل این سه شاخه صورت گیرد. به عبارت دیگر، رابطه بین این سه شاخه یک رابطه تنگاتنگ بوده و در عمل از هم جدایی ناپذیرند.در واقع، نوع روابط موجود بین این سه شاخه از نوع لازم و ملزوم بوده و به مثابه سه شاخه روییده از تنه واحد حیات سازمان می باشند.درچنان رابطه ای، عوامل ساختاری و رفتاری و زمینه ای به شکل روابط سیستمی مداوم در حال تعامل می باشند. بنابراین، تمایز و تشخیص این سه جنبه از حیات سازمانی، صرفاً نظری بوده و فقط به منظور تجزیه و تحلیل شناخت مفاهیم و پدیده های سازمانی می باشد (میرزایی،1377و مقیمی،1383).با توجه به پیشینه بررسی شده، بر مبنای ادبیات نظری و مطالعات انجام گرفته در داخل و خارج که بطور خلاصه در این تحقیق به آنها اشاره گردیده و متغیرهای مرتبط با آنها و با استنباط از مدل مورد نظر و شناسایی ظرفیت های اشتغال در بسیجیان استان گیلان،با ابعاد ؛ عوامل محیطی ، رفتاری ، ساختاری و بررسی ارتباط بین این عوامل و ویژگی های آنها با بهره گیری از نظرات (Singer et al 2008)، ((zhang et al 2008، (Hayton,2005)، (Moghimi,2013),(Piperopoulos,2012) (، ,(Fax,2005),(Haiton,2005),(Wrght,2007),(Filip et al 2009), (Etzhowitz,2003) ،(Van der Sijde et al 2007) ،(Rothaermel et al 2005) (کاشیان و غضنفر نژاد،1389)،(میگون پوری ومیگون پوری، 1389)،(احمدپورداریانی،1387)،(موسوی و همکاران ،1389)، (پورطهماسبی،1389) ، (تنها و تقوی، 1389) که در قالب مدل سه شاخگی دسته بندی و ترسیم گردیده استفاده شده است.
ظرفیت توسعه اشتغال
محتوایی
استقلال
آموزش
همکاری
مشارکت
اخلاق کاری
محیطی
قانونی
اقتصادی
محیط کاری
ساختاری
هسته های علمی
ساختار مالی
مشاوره متخصصان
مراکز تحقیقاتی

نمودار 2-1- مدل مفهومی تحقیق(میرزایی اهرنجانی،1375)
جدول 1-1- متغیرها ، شاخص ها و منابع فرصت های اشتغال
ابعاد
شاخص
منابع
عوامل محیطی (زمینه ای)
قانونی- اقتصادی- محیط کاری
(Singer et al 2008)،(کاشیان و غضنفرنژاد،1389)، (میگون پوری و میگون پوری، 1389).
عوامل محتوایی
(رفتاری)
استقلال – آموزش – اطلاع رسانی – درون سازمانی و برون سازمانی – مشارکت و توسعه – اخلاق کاری
(Hayton,2005),( zhang et al 2008), (Moghimi,2013),( Piperopoulos,2012)
,(احمدپورداریانی،1387)
عوامل ساختاری
مدیریت هسته های علمی – ساختار مالی- تشکیل مشاوره-تحقیق و توسعه- راه اندازی مراکز رشد- سیستم اطلاعات و رایانه
,(Fax,2005),(Haiton,2005),(Wrght,2007),(Filip
et al 2009), ،(Etzhowitz,2003) ،(Van der Sijde et al 2007) (Rothaermel et al 2005)[‘ (موسوی و همکاران ،1389) ، (پورطهماسبی،1389) ، (تنها و تقوی، 1389).
فصل سوم
روش تحقیق

3-1- مقدمه
هرگز نمی توان ادعا نمود و مطمئن بود که شناخت های بدست آمده حقیقت دارند زیرا زمینه شناخت مورد پژوهش نا محدود و آگاهی وروش های ما برای کشف حقیقت محدود هستند .حال اگر فرض بر این باشد که هدف فعالیتهای پژوهشی حقیقت جویی است و پژوهشگران با صداقت به دنبال این هدف می باشند آنچه را که ایشان انجام می دهند و می یابند.می توان کوششی برای نزدیکی به حقیقت دانست.دستیابی به هدفهای تحقیق میسر نخواهد بود، مگر زمانی که جستجوی شناخت یا روش شناسی درست صورت پذیرد (ساعی، 1381). تحقیق را می توان تلاشی منظم و سازمان یافته برای بررسی مسئله ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گام هایی است که طراحی وپیگیری می شوند تا پاسخ هایی برای مسئلهی مورد علاقه ما در محیط کاری به دست آید(سکاران،1390،ص 13-14).در این فصل از پایان نامه اطلاعات لازم در خصوص روش اجرای تحقیق ، جامعه آماری ونمونه ها، روش گردآوری داده ها ،ابزار گرد آوری داده ها ،روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه ،روایی و پایایی ابزار تحقیق ،که تحقیق را در جهت رسیدن به اهداف تحقیق و آزمون سوالات تحقیق کمک می کند ، توضیح داده می شود.
3-2- روش تحقیق
روش ، شیوهی پیش رفتن بسوی یک هدف است وبه این منظور طراحی می شود که پدیده ها با موضوع تحقیق بهتر سازگار باشند(خاکی ،1388،ص144) . تحقیق از نظر روش شناسی عبارت است از کاربرد روشهای علمی در حل یک مسئله یا پاسخگویی به یک سؤال . تحقیق به عنوان یک فرآیند پژوهشی ، فعالیتی منظم است که در درست ترین شکل خود واجد دو شرط است : 1- کنترل دقیق ، شرطی که مانع تأثیر مانع عوامل نا مربوط و مزاحم می شود . 2- نمونه گیری صحیح ، شرطی کهیافته های پژوهشی را قابل بسط و تعمیم می سازد.(‌دلاور،1391،ص 30). و نتیجه نهایی شامل کشف واقعیات جدیدی است که به ما کمک می کند تا با مشکل موجود بر خورد کنیم(سکاران،1388،ص6).
پژوهش حاضر، بدلیل اینکه به آزمودن کارایی نظریه های علمی در حوزه ظرفیتهای توسعه اشتغال می پردازد ، از نظر هدف، تحقیق کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیق توصیفی – پیمایشی و از نوع همبستگی است.و برای تجزیه و تحلیل داده ها از ابزارهای آمار استنباطی استفاده شده است.
3-3- جامعه و نمونه آماری :
جامعه آماری به کل گروه افراد ، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد(سکاران،اوما،1388ص294). جامعه آماری این پژوهش ،با توجه به این که هدف این تحقیق، شناسایی ظرفیت های توسعه اشتغال بسیجیان در استان گیلان بوده است، جامعه آماری این تحقیق، بمنظور انجام مطالعات میدانی شامل کارشناسان، محققان و کارکنان از 3 شهر؛رشت ، لنگرود و بندر انزلی در حوزه مرتبط با امور بسیجیان استان گیلان می باشد.که از روش نمونه گیری تصادفی خوشه بندی شده و از طریق فرمول کوکران، جامعه محدود به تعداد 300 نفر نمونه گیری شد.
n= حجم نمونه
= اندازه متغیر مورد بررسی مطابق توزیع نرمال استاندارد با سطح عدم اطمینان
= میزان خطا
= واریانس جامعه (براساس متغیر مورد بررسی)
N= حجم جامعه
3-4- روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات
برای جمع آوری اطلاعات ، علاوه اینکه از منابع متعددی می توان استفاده نمود ، روش های مختلفی نیز وجود دارد که با توجه به نوع و هدف تحقیق ، موضوع مورد تحقیق و خصوصیات جامعه آماری انتخاب می شوند. بطور کلی در این پژوهشروش های جمع آوری اطلاعات شامل: مطالعات کتابخانه ای و تحقیقات میدانی می باشد.
3-4-1-مطالعات کتابخانه ای: در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع ، از منابع کتابخانه ای ، مقالات ، کتابهای مورد نیاز و شبکه جهانی اطلاعات(اینترنت) استفاده شده است.
3-4-2- تحقیقات میدانی : در این قسمت به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است. پرسشنامه مجموعه ای است از سوالات کتبی و غالباً مبتنی بر گزینه های مشخص که پاسخ دهنده جواب های خود را بر آن درج می کند. به هنگامی که پژوهشگر دقیقا می داند در پی چیست و چگونه باید متغیر های خود را اندازه گیری کند پرسشنامه ابزار کارآمد تری برای گردآوری اطلاعات به شمار می رود ، زیرا اطلاعات از نظر وقت ، نیرو و هزینه به طور کارآمد تری به دست می آید(سکاران ،اوما،1390،ص260)
روش جمع آوری داده ها در این تحقیق به شکل میدانی بوده است . تحقیق حاضر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و پس از اطمینان از روایی و پایایی آن صورت گرفت.پرسشنامه مذکور بصورت بسته و در دو بخش استفاده شده است. بخش اول مربوط به سؤالات جمعیت شناختی و در بخش دوم مربوط به توسعه اشتغال بسیجیان ،داری سه ابعاد بوده که برای بعد عوامل محیطی 11 سؤال، بعد عوامل محتوایی 15 سؤال و بعد عوامل ساختاری 24 سؤال طراحی گردیده است.
جدول 3-1- تعداد سؤالات ابعاد پژوهش
بعد
سؤالات
عوامل محیطی
1-11
عوامل محتوایی
12- 26
عوامل ساختاری
27- 50
3-5- روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات
3-5-1- روایی ابزار گردآوری اطلاعات
منظور از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه و ویژگی ای که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟ موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری های نامناسب می تواند هر پژوهش علمی را بی ا
رزش و بی اعتبار سازد(خاکی ،1388،ص244) . روشهای متعددی برای تعیین اعتبار اندازه گیری وجود دارد . در این پژوهش از اعتبار محتوا بهره گرفته شده است.اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود .از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد(سرمد و دیگران،1380،ص 171) که در این پژوهش جهت سنجش روایی ابزار اندازه گیری این پژوهش، پرسشنامه مقدماتی در اختیار اساتید محترم راهنما ،مشاور و صاحبنظران قرار گرفت و روایی پرسشنامه به تأیید رسیــد.
3-5-2- پایایی ابزار گردآوری اطلاعات
پایایی به این موضوع می پردازد که ابزار اندازه گیری تا چه حد میزان سازگاری مفهوم مورد نظر را می سنجد. یا به عبارت دیگر ابزار سنجش در شرایط یکسان تا چه حد نتایج یکسانی به دست می دهد. ضریب پایایی نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی آن را می سنجد.برای محاسبه پایایی شیوه های مختلفی به کار برده می شود،که شامل :اجرای دوباره آزمودن(روش باز آزمایی)، روش موازی (همتا) ،روش دو نیمه آزمون و ضریب آلفای کرونباخ می باشد(سکاران ،اوما،1390،ص 226-227). در ابتدا به صورت مقدماتی برای مشخص نمودن پایایی و روایی پرسشنامه محقق ساخته، تعداد 30 پرسشنامه توزیع گردید و پس از جمع آوری و بررسی پرسشنامه ، روایی آن به رؤیت افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه رسیده و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS18 تعیین گردید.
جدول3-2- پایایی پرسشنامه به تفکیک ابعاد
متغیر
ابعاد
ضریب پایایی
شاخص ها
ضریب پایایی شاخص ها
توسعه اشتغال
عوامل محیطی
930/0
قانونی
798/0
اقتصادی
879/0
محیط کاری
944/0
عوامل محتوایی
914/0
استقلال و خودمختاری
820/0
آموزش،کار آموزی،اطلاع رسانی
729/0
همکاری
858/0
توجه به جامعه
764/0
توجه به اخلاق
782/0
عوامل ساختاری
946/0
هسته های علمی
858/0
ساختار مالی
901/0
تشکیل مشاور متخصصان
820/0
تشکیل مراکز تحقیقاتی
893/0
راه اندازی مراکز رشد
880/0
سیستم اطلاعات رایانه
869/0
3-6- روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در این تحقیق ، در ابتدا با استفاده از ابزار شاخص های آمار توصیفی(جداول توزیع فراوانی، شاخص های مرکزی، میانگین،پراکندگی انحراف معیار، واریانس) به توصیف جامعه پرداخته و کمک نمودار ها و جداول آماری مرتبط توصیف مذکور را از ابعاد مختلف مطرح بررسی می کند. آزمون های مورد استفاده دیگر در این تحقیق از آزمون تحلیل عاملی تأییدی برای مشخص شدن ابعاد مکنون(عامل ها) و همبستگی درونی متغیرهای تحقیق، از آزمون کلوموگروف اسمیرنف جهت بررسی توزیع آماری و نرمال بودن متغیرها و از آزمون تی برای تفاوت معنی دار بودن میانگین متغیرها استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات

4-1- مقدمه
این فصل جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده طراحی گردیده است. در فرآیند اجرایی، نخست پرسشنامه هایی که توسط پاسخ دهندگان تکمیل گردیده است را جمع آوری کرده و داده های خام مورد نیاز جهت توصیف و آزمون فرضیه ها به کمک رایانه و نرم افزار استخراج می گردند و سپس این داده ها از طریق نرم افزار SPSS 18 تجزیه و تحلیل شده و در دو مرحله به اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق، تبدیل می گردند. در مرحله اول که تجزیه و تحلیل توصیفی می باشد، داده های جمع آوری شده به صورت جدول آمار توصیفی و نمودار هیستوگرام ارائه می شود و در مرحله دوم که تجزیه و تحلیل استنباطی می باشد، با استفاده از آزمون تی تست مورد بررسی قرار می گیرند و در نهایت می توان به سوالات پاسخ داد.
4-2- توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان :
4-2-1- توصیف متغیر جنسیت پاسخ دهندگان
جدول4-1- توصیف جنسیت پاسخ دهندگان
فراوانی
درصد
اعتبار
مجموع درصد
ارزش
مرد
193
3/64
6/65
6/65
زن
101
7/33
4/34
0/100
کل
294
0/98
0/100
بدون پاسخ
6
0/2
مجموع
300
0/100
نمودار4-1- نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان
با توجه به جدول و نمودار 4-1 مشاهده می شود که جنسیت 3/64 درصد از پاسخ دهندگان مرد و 7/33 درصد زن می باشند؛ همچنین 0/2 درصد به این سوال پاسخ نداده اند.
4-2-2- توصیف متغیر میزان تحصیلات پاسخ دهندگان
جدول4-2- توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان
تحصیلات
فراوانی
درصد
اعتبار
مجموع درصد
ارزش
دیپلم
124
3/41
0/42
0/42
فوق دیپلم
96
0/32
5/32
6/74
لیسانس
55
3/18
6/18
2/93
فوق لیسانس و بالاتر
20
7/6
8/6
0/100
کل
295
3/98
0/100
بدون پاسخ
5
7/1
مجموع
300
0/100
نمودار4-2- نمودار میله ای تحصیلات پاسخ دهندگان
با توجه به جدول و نمودار 4-2 مشاهده می شود که تحصیلات 37/41 درصد پاسخ دهندگان دیپلم و زیر دیپلم، 32 درصد فوق دیپلم، 3/18درصد لیسانس و 7/6 درصد فوق لیسانس و بالاتر می باشند؛ همچنین 7/1 درصد به این سوال پاسخ نداده اند.
4-2-3- توصیف متغیر میزان سن پاسخ دهندگان
جدول4-3- توصیف سن پاسخ دهندگان
فراوانی
درصد
اعتبار
مجموع درصد
ارزش
زیر 30 سال
194
7/64
1/68
1/68
بین30 تا 40 سال
61
3/20
4/21
5/89
بین 40 تا 50 سال
21
0/7
4/7
8/96
بالای 50 سال

دیدگاهتان را بنویسید