منابع و ماخذ مقاله ارزیابی عملکرد

اقدام
-بهای تمام شده جابجایی مسافر: بهای تمام شده هر مسافر

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

افزایش تماس های مثبت با جامعه –ارتباط با مشتری: تعداد، نوع و تناوب
-پیمایش مشتری: نتایج پیمایش در مورد کیفیت خدمات

ارتقاء سیستم های مکانیزه -زیرساخت فناوری اطلاعات:تکمیل پایگاه اطلاعاتی
-دسترسی به اطلاعات: اطلاعات در دسترس در قیاس با نیازهای کاربران
یادگیری و رشد ارتقاء فناوری عملیات ابزارهای اطلاعاتی: ابزارهای استراتژیک در دسترس در قیاس با نیازهای کاربران
کاهش شکاف مهارتها -شناخت مهارتها: شناخت مهارتهای کالبدی در فعالیتهای استراتژیک
-انتقال مهارتها: شواهد مهارتی در مشاغل
توانمندسازی کارکنان -پیمایش فضای کاری: نتایج پیمایش
-همسویی اهداف کارکنان: همسویی آموزش ها و توسعه در راستای ماموریت
ماخذ: Walton, Schumacher,2001:8

جاری شدن سیستم ارزیابی متوازن
سیستم ارزیابی متوازن در سراسر سازمان شهرداری در سطح واحدهای کاری و سطح کارکنان موجود از بالا به پایین جاری شد. جاری شدن سیستم ارزیابی متوازن در واحدهای کاری و کارکنان و ارتباط دادن ارزیابی عملکرد واحدهای کاری با ارزیابی متوازن موجب می شود که واحدها تلاش کنند تا برنامه های کاری را با اهداف و استراتژی های تعیین شده تطبیق دهند و به این نکته پی ببرند که اهداف واحدها در ارتباط مستقیم با اهداف سازمان است.

3-3-2-جمع بندی مطالعهی تطبیقی نظام ارزیابی عملکرد شهرداری ها
با توجه به مطالعهی تطبیقی در مورد نظام های ارزیابی عملکرد در شهرداری های پروتوریا و شارلوت و در طی بررسی صورت گرفته از الگوی مورد استفاده در ارزیابی عملکرد شهرداری در شهرهای نمونه جهان نتیجه در قالب جدول زیر خلاصه شده است:
جدول 7-2: نظام ارزیابی عملکرد شهرداری های نمونه در کشورهای جهان
ردیف عنوان الگوی ارزیابی عملکرد
1 شهرداری های ایالت آنتاریو کانادا (الگوبرداری و مقایسه عملکرد شهرداری ها)
2 شهرداری شارلوت روش ارزیابی متوازن
3 شهرداری سیاتل (آمریکا) روش ارزیابی متوازن
4 شهرداری های اسپانیا بنیاد کیفیت اروپا
5 شهرداری های فیلیپین مدل منطقی
6 شهرداری های انگلستان روش ارزیابی متوازن
7 شهرداری های استرالیا الگوی ارزیابی متوازن
8 شهرداری های فنلاند الگوی ارزیابی متوازن
9 شهرداری پرتوریا (آفریقای جنوبی) الگوی ارزیابی متوازن
ماخذ:مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران،160:1388

مدل ارزیابی متوازن (که شبیه ترین مدل به کارت امتیازی کانجی و پایه و اساس این مدل است)، در سال های اخیر بسیار رایج بوده و مورد توجه واقع شده است. لیکن اغلب شهرداری ها در مرحله اجرای آزمایشی طرح می باشند، زیرا، تهیه شاخص های آن و تبدیل متغیرهای کیفی (استراتژی ها) به شاخص های کمی نیازمند طراحی و اجرای سیستم های اطلاعاتی مرتبط می باشد.

4-2-معرفی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران
شهرداری تهران، سازمانی است غیر دولتی و عمومی که در ۱۲ خرداد ۱۲۸۶ خورشیدی تاسیس شد و اداره شهر تهران را به عهده گرفت. تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی و پدیده های ناشی از پیشرفت شگرف تکنولوژی عصر حاضر مسائل و مشکلاتی شتاب زده در زندگی شهری و ساختار شهرسازی شهرها و اداره امور آن ایجاد کرده که شهرنشینان از یک طرف و مسوولان اداره شهرها و مشخصاً شهرداری مربوط و در راس آن مسوولین شهرسازی و معماری از طرف دیگر ناچار از آن هستند که سهم بزرگی از وقت و فکر و خلاقیت خود را صرف چاره جویی و حل و فصل مشکلات شهری و طراحی و هدایت ساخت و ساز آن نمایند. ضمن اینکه چون شهر و شهرنشینی نقش اساسی در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی افراد درون یک کشور دارند، توجه دولت ها و مسوولین به مسائل شهر از جمله به ساخت و ساز و معماری آن نیز توسعه روزافزونی یافته است. شکل ظاهر ، نحوه و ساختار ساخت و ساز یک شهر، ترکیب جمعیت و نحوه اداره یک شهر نه تنها وضع زندگی و میزان رفاه و آسایش مردم شهرنشین را تحت تاثیر قرارمی دهد، بلکه ارتباط و پیوند محکمی که از طریق نقل و انتقال جمعیت، مبادله کالا، تبادی ایده ها و عقاید بین مردم شهر و روستا موجود است زندگی مردم روستاها را نیز بیش از حد تصور تحت تاثیر شرایط و عوامل موجود در شهر قرار می دهد، لذا مشاهده می شود که وضعیت یک شهر از هر لحاظ از جمله ظواهر و نحوه شهرسازی ومعماری آن تاثیر زیادی در نحوه زندگی و دهسازی و معماری روستاها نیز دارد چرا که به سادگی می توان پذیرفت، شهر که واحدی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است ارکان مهم مملکتی برروی آن استوار گردیده و اداره می شود؛ .به عبارتی دیگر شهر در عین حال که قطعه زمین است که قسمتی از اجتماع بشری را در دامان خود جای می دهد، ماشین عظیمی است که نیروهای گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یک کشور را به فعالیت واداشته است و به آنها روح کار و تلاش، خلاقیت و بهسازی و همبستگی می بخشد و لذا کسانی که در اداره امور و مشخصا در شکل گیری شکل ظاهر و ساخت و ساز آن صاحب مسئولیت بوده و سهیم هستند اگر به ساختمان، ساختار ماهوی و قواعد هدایت کننده ساخت و ساز آن ناآشنا ،کم دقت و بی توجه باشند فی الواقع زمینه ساز بروز مشکلات عدیده و جبران ناپذیر آتی گردیده اند. .(سایت معاونت معماری و شهرسازی15/2/92)
در ادامه به تشریح و تبیین اهداف شهرداری تهران در رابطه با شهرسازی و معماری شهر تهران در قالب وظایف معاونت شهرسازی پرداخته می شود.

1-4-2- ماموریت معاونت شهرسازی و معماری
از جمله آرمان های سند چشم انداز، پیش بردن تهران به سویی است که در افق 1404 شهری سرسبز و زیبا، شاداب و سرزنده، دارای ساختار و زیرساختهای مناسب و سرانجام شهری با اصالت و هویت ایرانی- اسلامی در منطقه شکل گرفته باشد. چنین هدفی در گرو ارتقای کیفیت معماری شهر با ساماندهی نماها، سیما و منظر شهر همراه با اصول ایمنی و زیبایی و انسجام بخشی به کالبد محله ها است.
دراین راستا، از یک سو، شهرداری تهران متعهد به آراستن شهر از جنبه زیبایی شناختی و کارکردهای زندگی شهری است از سوی دیگر، ابزار لازم برای تحقق این امر در تدوین الگوها و ضوابط شهری، نظارت بر استقرار کاربری ها و التزام شهروندان به قانون مداری و رعایت قوانین و مقررات شهروندی قابل تصور است. بی تردید، حاصل تاکید بر هر دو جنبه، هم زیبایی شهر در کالبد و نمادهای بصری و هم سامان یافتگی عناصر فیزیکی در تمامی کاربری ها را نشانه می رود. دستاورد این امر ارتقای کیفیت محیط شهری تهران و به تبع آن افزایش رفاه و رضایت شهروندان خواهد بود. (معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری،15:1389)
سازمان شهرداری یک سازمان عمومی و غیر انتفاعی است و غالبا در سازمان های غیر انتفاعی”ماموریت محوری” وجود دارد(در مقابل سود محوری سازمان های انتفاعی) به گونه ای که می توان ادعا کرد هدف سازمان های غیر انتفاعی ماموریت آنها است.( مرکز مطالعات و برنامه ریزی راهبردی شهر تهران ،6:1386)
محور های اصلی مأموریت حوزهی شهرسازی
نظارت بر نحوه ساخت و ساز در حریم شهر تهران
مدیریت و نظارت بر طرح های موضعی در حوزه شهر سازی
نظارت بر عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک در زمینه شهرسازی و معماری
بهبود خدمات در زمینه صدور پروانه و گواهی های ساختمانی
نظارت برعملکرد امور مرتبط با کمیسیونهای ماده 100
اجرای طرح های نوسازی در قالب برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت
کنترل بر حسن انجام مصوبات کمیسیون و ارائه نظر کارشناسی در راستای تصمیم گیری برای طرح های موضعی و موضوعی
توسعه ساخت و ساز ، فضای سبز و اقدام برای پروژه های عمرانی عباس آباد
ارتقاء سیما و منظر شهری و کنترل کیفیت ساخت و ساز
ارزیابی عملکرد سالیانه حوزه های شهر سازی و معماری
2-4-2-هدف معاونت شهرسازی و معماری
مشارکت و تلاش در زمینه های مربوط به برنامه ریزی ، مطالعات و تحقیقات علمی، فنی، مهندسی و تخصصی ، شهرسازی و معماری به شهرداری تهران و تهیه و اجرای طرحهای تحقیقاتی و اجرائی و رهبری و هدایت و نظارت بر ساخت و سازهای درون شهری شهر تهران و برنامه ریزی و هماهنگی کلیه امور مهندسی و معماری و اجرائی ساخت و سازهای شهری و تدوین ضوابط و مقررات اجرائی مربوط در حد قوانین، وظایف و ضوابط مشخص و مصوب موجود.(سایت معاونت شهرسازی و معماری، 15/2/1392)

3-4-2- اهم وظایف معاونت شهرسازی و معماری
دریافت برنامه ها و سیاست های کلان شهرداری در زمینه شهرسازی و معماری و همچنین طرح تفصیلی منطقه و برنامه ریزی جهت اجرای آنها در سطح منطقه و ابلاغ به واحدهای تحت سرپرستی و سایر واحدهای ذیربط
رعایت کامل قوانین و ضوابط شهرداری تهران و اقدام جهت اجرای صحیح کلیه آیین نامه ها و دستورالعمل های ابلاغی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مرکز در سطح منطقه
رسیدگی و صدور دستور مقتضی به تقاضای پروانه ساختمان، پایان ساختمان، پروانه کسب، گواهی عدم خلاف و استعلام طرح و تقاضای تفکیک در چارچوب دستورالعمل های ابلاغی
انجام اقدامات لازم جهت ارسال پرونده های خلاف ساختمانی به اداره کل امور اجرایی کمیسیون های ماده صد طبق ضوابط مربوطه
انجام اقدامات لازم به منظور اخذ استعلام از سازمان ها و دستگاه های ذیربط
مشارکت و همکاری با معاونت طرح و برنامه منطقه جهت تهیه، تنظیم و اجرای بهبود، بهبود روش ها و سیستم ها و ارائه گزارش عملکرد واحدهای تحت سرپرستی
جمع آوری، سازماندهی، نگهداری و به هنگام سازی کلیه آمار و اطلاعات شهرسازی و معماری منطقه با هماهنگی معاونت طرح و برنامه منطقه جهت بکارگیری در امر برنامه ریزی و تهیه بانک های اطلاعاتی مربوطه
و انجام سایر اموریکه در حدود وظایف از طرف مافوق ارجاع یا تفویض اختیار می گردد. (سایت معاونت شهرسازی و معماری، 15/2/1392)
در حوزه ماموریت شهرسازی و معماری 4 چشم انداز طرح جامع مرتبط با فعالیت های این حوزه بوده و بر اساس این 4 چشم انداز، 8 راهبرد و 14 سیاست اجرایی تعیین شد که در نمودار زیر قابل مشاهده هستند:

شکل 12-2 : نمودار حوزه ماموریتی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر اساس طرح جامع شهر تهران
ماخذ: معاونت برنامه ریزی و توسعهی شهری شهرداری تهران ،1392
سیاست های حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری به شرح زیر می باشد: (معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران، 174:1392)
1-1-1-احیای مراکز و ساماندهی بافت و پهنه بندی تاریخی شهری و هسته های سکونتی ارگانیک شهر و محوطه های باستانی
1-2-1-ارتقای کیفیت معماری شهر تهران با ساماندهی نماها و سیما و منظر شهر همراه با اعمال اصول ایمنی و زیبایی و انسجام بخشی به کالبد محلات
2-1-1-احیای شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی در هرگونه تحولات و مداخلات کالبدی
1-1-4- تامین و ارتقای کیفی خدمات و و زیرساخت های شهری و اجرای پروژه های محرک توسعه در محدوده بافت های فرسوده به منظور تشویق بهسازی و نوسازی در این محدوده ها
2-1-4-حمایت و نظارت بر نوسازی در بافت های نیازمند توان بخشی و مداخله از طریق اعمال سیاستهای تشویقی و بکارگیری ساز و کارهای مدیریتی مناسب و مورد نیاز
1-1-5-ساماندهی حریم تهران به موازات خط محدوده شهر با مجموعه ای از کاربری های متناسب و مقرر در طرح جامع حریم و تهیه و اجرای طرح های موضعی و موضوعی مربوطه منطبق بر رویکرد کمربند کلانشهری
1-2-5-تدوین، بازبینی و بارآرایی ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری شهر تهران مطابق با طرح جامع و تفصیلی
2-2-5-پایش و نظارت بر حسن اجرای طرح های مصوب توسعه شهری در کلیه فرآیندهای اجرایی و عمرانی شهر تهران و تصویب آنها
3-2-5-ساماندهی کالبدی و فضایی شهر تهران با اتکا بر ساختارها و بسترهای طبیعی- زیست محیطی و هویت محله ای با رویکرد ارتقای کیفیت محیطی، توزیع متعادل خدمات،ارتقای کیفیت کسب و کار، کاهش تقاضای سفر و توجه به باز زنده سازی پهنه های مرکزی شهر
1-3-5-اجرای طرح جامع شهر تهران در زمینه پهنه بندی سطح شهر به منظور جلوگیری از تداخل نامناسب کاربری‌ها، تعیین عرصه های استقرار عملکردها و کاربری های مجاز برای پاسخگویی به مردم و سازمان ها(صدور جواز ساخت و بهره برداری) و کنترل و نظارت بر ساخت و ساز
2-3-5-توسعه امکانات و زیرساخت های حرکت افراد پیاده و حرکت معلولین
1-1-7-ایجاد مراکز خدماتی، نمایشگاهی، اداری و تجاری برتر با عملکرد فراملی به منظور ارائه خدمات مولد جهانی و بازاریابی و تخصیص فضا برای جذب بنگاه های بین المللی فعال در جهان و منطقه
1-2-7-توسعه همکاری های تخصصی، اطلاع رسانی و آموزش تخصصی و شهروندان مرتبط با شهرسازی و معماری(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران ، 174:1392)
برنامه های حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری در ادامه آورده شده است: (معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران ،175:1392)
تهیه، نظارت و راهبری طرح های توسعه شهری شهر تهران
ساماندهی حریم شهر
ساماندهی بافت های تاریخی و پهنه های طبیعی واجد ارزش شهر
نظارت و کنترل ساخت و ساز
ساماندهی و نوسازی بافت های فرسوده
توسعه مجموعه ها و فضاهای شهری در مقیاس جهانی
با توجه به دو منطقه مورد مطالعه در این تحقیق که مناطق 7 و 10 شهرداری تهران می باشند، بند دوم (ساماندهی حریم شهر) موضوعیت ندارد.

5-2- نظام موجود ارزیابی عملکرد معاونت ها و مناطق
در شرایط کنونی معاونت ها و شهرداری های مناطق گزارشات عملکرد خود را به صورت ماهیانه، سه ماهه، شش ماهه و سالیانه تهیه می کنند. ولی این گزارشات دارای چارچوب مشخصی نیستند و هر منطقه بنابر سلیقه خود نوع گزارش دهی خاص خود را دارد. بطوریکه آمار و ارقام بعضی مناطق با مقیاس و شاخص های مختلف ارائه می شود که مقایسه آمار مناطق مختلف را با یکدیگر دچار مشکل می کند.
نکته حائز اهمیت این است که در ارائه گزارشات عملکرد، معاونت ها و شهرداری های مناطق صرفا به ارائه داده های خام بسنده نموده و عملا از هیچ یک از مدل های ارزیابی عملکرد استفاده نمی شود. آمار و ارقام ارائه شده با اهداف کمی مقایسه نمی شود و مشخص نمی شود هر شهرداری تا چه اندازه در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است. مطالعه وضعیت موجود شهرداری های مناطق خلاء نبودن یک سیستم ارزیابی عملکرد جامع برای مناطق را کاملا آشکار می سازد. (مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، 205:1388)

مسئله مهم دیگر این است که اغلب شهرداری ها برنامه مشخص و اهداف تعیین شده ای برای سال آتی خود ندارند و مشخص نیست دقیقا در یک زمینه چه میزان کمبود وجود دارد و سال آینده چه میزان آن باید رفع شود. در چنین شرایطی ارزیابی عملکرد سازمانی نیز خود جای بحث دارد. لذا شهرداری ها باید برای برنامه های خود اهداف کمی تعیین کنند و سپس عملکرد خود را در راستای رسیدن به اهداف مورد ارزیابی قرار دهند.(همان: 206)
برنامه ها و طرح های کلان و استراتژیک که زیر مجموعهی تدوین برنامه ها و طرح های عملیاتی در شهرداری تهران قرار می گیرد، طرح جامع تهران ، برنامهی پنج ساله شهرداری تهران و برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری تهران می باشد که به ترتیب در زیر تشریح می شوند:

6-2- طرح

دیدگاهتان را بنویسید