قانون ۸۰/۲۰ چیه؟

ویلفردو پارتو کیست؟ این نام شاید ذهن شما رو به طرف الکس دل پیه رو و بازیکنان فوتبال برده باشه، شاید فکر می کنین ویلفردو یکی از بازیکنان تیم ایتالیایی یوونتوس یا اینترمیلان و… است. نه، باید بگیم که ویلفردو اقتصاددانی ایتالیاییه که در سال ۱۹۰۶ فرمولی ریاضی واسه توضیح پخش ناعادلانه ی ثروت در جامعه ارائه کرده. پارتو فهمید که ۸۰ درصد ثروت جامعه تنها در دستان ۲۰ درصد افراده. در ده ۱۹۴۰، دکتر جوزف جوران (Joseph .M. Juran) مشاور و مدیر کیفی، موفقیت پارتو رو با عنوان قانون پارتو یا قانون ۸۰/۲۰ معرفی کرد. شما فکر می کنین قانون ۸۰/۲۰ چیه و دانستن اون چه کمکی به ما می کنه؟ این قانون در مدیریت و اولویت بندی تصمیمات شما در هر زمینه ای کاربردی و مفیده. در این مقاله قانون ۸۰/۲۰ رو توضیح میدیم و مثالایی واسه اجرا اون در زندگی شخصی و حرفه ای عنوان می کنیم. با ما همراه باشین تا بدونین قانون ۸۰/۲۰ چیه و چیجوری در امور روزانه ما اثر می ذاره.

 

قانون ۸۰/۲۰ دقیقا یعنی چه؟

در هر شرایطی، چه در بحثای اقتصادی، چه کارهای گروهی یا حتی در فعالیتای روزانه، فقط ۲۰ درصد دلایل موجب به اتفاق پیوستن ۸۰ درصد از رخدادها می شن. اجازه بدین مسئله رو بیشتر روشن کنیم. فرض کنین درآمد شما رو به افزایشه؛ خدا رو شکر، ان شالله برکت ثروث تون بیشتر و بیشتر شه. طبق قانون ۸۰/۲۰، فقط ۲۰ درصد از فعالیتاتون باعث تولید ۸۰ درصد از درآمد و ثروت شما شده. نتایج حاصل از تحقیقات راحت ی جوزف جوران نشون می داد که در بحث کنترل کیفیت، ۲۰ درصد مشکل موجود در اجناس، موجب ضرر ۸۰ درصدی می شه. این ضرر با از دست رفتن منابع راحت و زمان، نمایان می شه. مثالای دیگر واسه توضیح قانون ۸۰/۲۰ به این صورته:

  • ۸۰ درصد درآمد در هر تجارتی، از ۲۰ درصد مشتریان به دست میاد؛
  • ۸۰ درصد از شکایاتی که شرکت با اونا رو به رو می شه، از ۲۰ درصد مشتریانه؛
  • ۲۰ درصد از کارکنان، مسئول ۸۰ درصد از نواقص کاری هستن؛
  • ۲۰ درصد از شرکا، ۸۰ درصد از منابع پولی رو فراهم می کنن.

مثالای بی تعدادی واسه توضیح قانون ۸۰/۲۰ در زندگی روزانه یا کاری ما هست. خیلی وقتا بی اینکه از حمایت و بررسی ریاضیاتی این قانون باخبر باشیم، شاهد حضور پنهون ی این قانون در فعالیت هامون هستیم و اونو در زندگی و شغل خود به کار می گیریم.

چیجوری با استفاده از قانون ۸۰/۲۰ به استفاده بیشتری برسیم؟

۱. اولویت بندی کنین

معمولا وقتی پای برنامه ریزی کردن پیش میاد، همه ما فهرستی بلندبالا از کارهای ریز و بزرگ درست می کنیم و احساس می کنیم که خیلی آدم توانایی هستیم و مثل سوپرمن از عهده ی همه کارا برمی آییم. همیشه به تعداد گزینه های فهرست مون می افزاییم، اما خبری از برنامه ریزی عاقلانه و منطقی نیس. واسه اینکه به استفاده بیشتری در کارا و برنامه های روزانه مون برسیم، باید اولویتای مهم رو مشخص کنیم. این اولویتا شامل کارهاییه که در توان ما هستن، اونا رو بهتر بلدیم و در به آخرسر رساندن اونا تواناتر هستیم. اگه این اولویت بندی رو در برنامه های خود دید کنیم، غیرمستقیم به قانون ۸۰/۲۰ روی آورده ایم و شاید فهرست مون جمع و جورتر، منطقی و واقعی تر می شه.

۲. حواس تون به خطرات اساسی باشه

در شناسایی ضررها و فواید هر برنامه ای باید نتایج و احتمالات هر یک رو خوب شناخت و بررسی کرد. واقعیت اینه که خطرات و ضررهای به دلیل وقایع پیش رو به یک اندازه مهم یا خطرناک نیستن. پس وقتی می خواید خطرات و آسیبا رو بررسی کنین و راهی واسه جلوگیری و جنگ با اونا پیدا کنین، باید بیشتر به اون دسته از خطراتی توجه کنین که اساسی تر و آسیب رسان تر هستن. بقیه ی توجه و حواس خود رو بین گزینه های دیگر پخش کنین و البته هیچوقت از پیش بینی آسیبای دیگر غافل نشید. منظور قانون ۸۰/۲۰ در این موقعیت تقسیم و پخش متناسب انرژی و حواس واسه رویارویی با خطرات احتمالی با قدرتای متفاوته.

۳. در تجارت و فروش، مشتری سودآور رو دریابید

اگه کارمند فروش یک سازمان هستین، تمرکز خود رو متوجه اون دسته از مشتریانی کنین که بیشترین سود و درآمد رو واسه شما به ارمغان میارن. با شناخت این مشتریان، اطلاعات خوبی درباره ویژگیای مشتریان سودآور کسب می کنین و می تونین بقیه مشتریان پنهون رو هم به طرف سودآور شدن جهت بدین. با قانون ۸۰/۲۰ مشتریان سودآور رو گلچین کنین و علاوه بر شناخت رفتار اونا واسه آینده، مشتری مداری رو در حق اونا تموم و کمال رعایت کنین.

۴. در تجارت و فروش، مشتری شاکی رو بشناسید

۸۰ درصد از تماسایی که از مشتریان شاکی دریافت می کنین، تنها از طرف ۲۰ درصد از مشتریان به شما می رسن. این ۲۰ درصد رو شناسایی کنین. همونجوریکه ۲۰ درصد از مشتریان راضی ۸۰ درصد سود شما رو تضمین و ایجاد می کنن، تنها ۲۰ درصد مشتریان شاکی و ناراضی هم ۸۰ درصد شکایات رو با شما مطرح می کنن. پس با شناخت این دسته از آدما، می تونین به کمی و کمبودا پی ببرین و شکایات آینده رو هم بهتر و مؤثرتر پیش بینی کنین.

۵. برون سپاری کنین

اگه مدیر، کارآفرین یا حتی خونه دار هستین، برنامه های روزانه خود رو دقیقا مشخص کنین. فهرستی از وظایف و مسئولیتای خود تهیه کنین تا ببینین کدوم فعالیتای اساسی باید به دست شما انجام بشن و چه فعالیتایی رو می تونین برون سپاری کنین. برون سپاری یعنی چه؟ برون سپاری یعنی مسئولیت انجام اون دسته از فعالیتایی رو که جوری راهبردی و مهم نیستن و لازم نیس حتما درون شرکت یا به وسیله شخص شما انجام بشن، به شخص یا سازمان دیگری واگذار کنین. با این کار وقت و انرژی خود رو به شکل منسجمی ذخیره می کنین.

۶. هدف گذاری کنین

در هدف گذاری واسه آینده خود، هدفای ریز و بزرگ و زیاد در نظر نگیرید. چند هدف مشخص و مهم داشته باشین تا با انرژی بیشتر و تمرکز بالاتر واسه رسیدن به اونا سعی کنین. دوروبَرتان رو بیهوده شلوغ نکنین.

محدود کردنای قانون ۸۰/۲۰

همونجوریکه دیدید، قانون ۸۰/۲۰ کاربردهای زیادی در ابعاد مختلف زندگی ما داره. اما باید دقت کنیم چون سوءبرداشت از اون می تونه خساراتی به بار بیاره مثلا:

  • به بهونه ی استفاده از قانون ۸۰/۲۰، نباید تنها روی ۲۰ درصد از کارکنانِ نمونه و عالی سرمایه گذاری کنین و بقیه ی کارکنان تون رو ندیده بگیرین. یادتون باشه موفقیتِ هر سازمانی، در گروی کارمندان اینه. پس در این مورد حواس تون به رشد و آموزش همه اعضا باشه.
  • به سبد پروژه (پورتفولیو)، دقت کنین. یعنی به طورکلی پروژه ها یا کالاهایی رو که از نظر راهبردی واسه تحقق اهداف خود در نظر گرفتین، خوب بشناسید و اونا رو به دقت انتخاب کنین. اگه تنها ۲۰ درصد از اجناس یا پروژه ها در سرمایه گذاری شما نتایج مثبت و سودآور دارن، جایی از کارتون می لنگد و باید در راهبردها و برنامه هاتون تجدید نظر کنین.
  • اگه فقط ۲۰ درصد از زمانی که واسه انجام کارا در نظر دارین، مفید و کاربردیه، حتما مشکلی در برنامه شما هست. بهتره تکنیکای مدیریت زمان رو فرابگیرید و واسه کارایی و اثر زمانای از دست رفته فکری بکنین.

قانون ۸۰/۲۰ در یک کلام

قانون ۸۰/۲۰ قانونی واسه جدا سازی و بررسی منطقی زحمات و نتایجه و اگه فهرستی از اهداف خود داشته باشین و برنامه ریزی و اولویت بندی کنین، به نتایج شگفت انگیز و بهتری دست پیدا می کنین. با به کار بردن قانون ۸۰/۲۰ می تونین مشکلات رو بهتر شناسایی کنین و در راه رسیدن به اهداف، سرعت بیشتری داشته باشین. در یک کلام نقاط ضعف و قوت خود رو بهتر شناسایی کنین و موفق تر باشین.

برگرفته از: thebalance

جلسات کاری رو تبدیل به وسیله موفقیت خود کنین


۳۶۰۰۰تومن


۸۰۰۰تومن

دیدگاهتان را بنویسید