چای ماسالا، طرز تهیه و خواص اون 

در خیلی از نقاط دنیا چای نوشیدنی ای شناخته شده. در کشورهای غربی، کلمه «چای هندی» بیشتر به یک نوشیدنی خوش عطر و خوشمزه گفته می شه که به چای ماسالا معروفه. علاوه بر این، چای ماسالا واسه سلامت قلب، هضم غذا، کنترل قندخون و خیلی موارد دیگر مفیده. در این مقاله می تونین با چای ماسالا، خواص و فواید اون بیشتر آشنا شید.

 

چای ماسالا چیه؟

چای ماسالا یه جور نوشیدنی شیرین و سریع با عطر خاصه. مهم نیس اهل کجا و یا چه کشوری هستین، شما می تونین این نوشیدنی خوش عطر رو که به چای ماسالا معروفه در هر جای دنیا پیدا کنین و بخورین.

چای ماسالا از ترکیب چای سیاه، زنجبیل و بعضی ادویهای دیگر درست می شه. معروف ترین ادویه ای که در این چای استفاده می شه، شامل هل، دارچین، رازیانه و فلفل سیاهه. بعضی وقتا از بادیان خَتایی یا انیسون ستاره ای، دانه گشنیز و فلفل قرمز واسه اضافه کردن یک طعم متفاوت استفاده می شه.

برخلاف چای معمولی که با آب درست می شه، در تهیه ی چای ماسالا هم از آب گرم و هم شیر گرم استفاده می شه. بعضی افراد ترجیح میدن که چای رو به شکل شیرین بنوشن.

چای لاته (Latte) یکی از شکلای مختلف چایه که محبوبیت زیادی هم داره. این چای با مقداری چای ماسالا و کمی شیر تهیه می شه. البته مقدار شیر در این نوی چای کمی بیشتر از چای هندی سنتیه.

چای ماسالا در بیشتر کافها سرو می شه، اما روش تهیه اون خیلی راحته! و می تونین با خرید بسته های چای آماده یا چای کیسه ای خیلی آسون در منزل هم این نوشیدنی خوشمزه رو درست کنین. این چای خوشمزه فواید زیادی داره که نمیشه اونو ندیده گرفت.

خلاصه: چای ماسالا یک چای سنتیه که در هند سرو می شه. در تهیه این چای از چای سیاه، شیر و شکلای مختلف ادویها استفاده می شه. این چای سنتی که شکلای مختلف خیلی مختلفی داره واسه سلامتی بدن هم خیلی خوبه.

مصرف این چای واسه سلامت قلب مفیده

دلایلی هست که نشون می ده مصرف این چای واسه سلامت قلب مفیده. تحقیقات انجام شده بر حیوانات نشون می ده دارچین که یکی از ادویهای اصلی در تهیه این نوع چایه، می تونه اثر مثبتی بر کاهش فشارخون داشته باشه.

بعضی دلایل نشون می ده دارچین تا بیشتر از ۳۰ درصد موجب کاهش سطح کلسترول خون، کلسترول LDL و تری گلیسیرید می شه.

در بعضی از تحقیقات، حدود یک تا شش گرم دارچین در روز استفاده شده که این میزان کمی بیشتر از مقدار دارچین مصرف شده در تهیه ی چای سنتی هنده.

با اینکه، تحقیقای گذشته ثابت می کنه که حتی مصرف ۱۲۰ میلی گرم دارچین در روز هم واسه سلامت قلب کافیه.

بعضی از تحقیقات انجام شده ثابت می کنه چای سیاهی که در این نوشیدنی استفاده می شه، اثر مثبتی بر کاهش سطح کلسترول خون داره.

در بیشتر تحقیقات گفته می شه که نوشیدن بیشتر از چار فنجون چای سیاه یا بیشتر در روز اثر کمی بر کاهش فشار خون داره. علاوه براین، نوشیدن سه فنجون چای سیاه یا بیشتر هم تا ۱۱ درصد خطر دچار شدن به مریضیای قلبی رو کم می کنه. با اینکه، نتایج همه تحقیقات برابر نیستن و هیچ کدوم به طور مستقیم اثر چای سیاه بر سلامت قلب رو بررسی نکرده ان.

خلاصه: چای ماسالا از ترکیب دارچین و چای سیاه درست می شه و هر دوی اونا واسه سلامت قلب و کاهش کلسترول خون مفید هستن. با اینکه، تحقیقات انجام شده به طور مستقیم درباره این مسئله تحقیق نکرده ان.

اثر چای ماسالا بر کاهش قندخون

چای ماسالا می تونه به کنترل قندخون کمک بکنه.

ترکیب زنجبیل و دارچین در تهیه این چای اثر مثبتی بر کنترل و کاهش قندخون داره.

مثلا، تحقیقات انجام شده نشون می ده که دارچین می تونه حدود ۱۰ تا ۲۹ درصد موجب کاهش مقاومت به انسولین و کاهش سطح قندخون در بدن شه.

کاهش مقاومت به انسولین موجب می شه بدن شما از انسولین واسه حمل شکر در خون و انتقال اون به سلولا استفاده کنه و همین مسئله موجب کاهش قندخون می شه.

تحقیقات گذشته نشون می ده که مصرف دو گرم زنجبیل در روز در افراد گرفتار به دیابت نوع دو موجب کاهش ۱۲ درصدی قندخون در این افراد می شه.

طبق تحقیقات انجام شده، میزان مصرف مؤثر زنجبیل و دارچین در حدود یک تا شش گرم در روزه. این مقدار خیلی بیشتر از میزان مصرف شده در بسته های چای ماسالای خریداری شده از مغازه یا تهیه شده در کافه هاست.

واسه اینکه بتونین بیشتر از فواید و امتیازات چای ماسالا بهره ببرین، بهتره این چای رو خودتون در منزل تهیه کنین. وقتی خودتون تصمیم می گیرین این چای رو درست کنین، می تونین بسته به ذائقه ی خود مقدار بیشتری دارچین و زنجبیل به اون اضافه کنین. باید توجه داشته باشین که برخلاف چای ماسالای تهیه شده در خونه، چایای آماده شیرین تر هستن که همین باعث می شه اثرات مثبت این چای بر کاهش قند خون کمتر شه.

انجمن قلب آمریکا (AHA) میزان مصرف شکر در بانوان رو کمتر از ۲۵ گرم در روز پیشنهاد می کنه که این میزان در مردها به حدود ۳۸ گرم در روز می رسه.

نوشیدن این چای با شیرینی کمتر اثر اون بر کاهش قندخون رو بیشتر می کنه.

خلاصه: دارچین و زنجبیل در چای ماسالا به افزایش حساسیت انسولین و کاهش سطح قند خون کمک زیادی می کنه. مصرف این نوشیدنی به شکل تلخ و یا با شیرینی کمتر و تهیه ی اون در منزل به جای خرید شکلای مختلف آماده ی اون از مغازه می تونه اثر بیشتری بر سلامت بدن داشته باشه.

اثر مفید چای ماسالا بر تهوع و گوارش غذا

چای ماسالا شامل زنجبیله که ضدتهوعی خیلی قوی حساب می شه.

زنجبیل موجب کاهش تهوع زمان بارداری هم می شه. درواقع، بررسی تحقیقات انجام شده روی ۱۲۷۸ زن باردار نشون می ده که مصرف یک تا ۱۵ گرم زنجبیل در روز به طور زیادی میزان تهوع رو کم می کنه که این میزان معمولا در یک فنجون چای ماسالا موجوده. این نوشیدنی شامل دارچین، میخک و هل هم هست که خاصیت ضدباکتریایی دارن و مانع از بروز عفونتای باکتریایی دستگاه گوارش می شن.

فلفل سیاه یکی دیگر از ادویه هاییه که خاصیت ضدباکتریایی داره و معمولا در تهیه ی این چای استفاده می شه.

از طرف دیگه، تحقیقات انجام شده روی حیوانات نشون دهنده ی اثر فلفل سیاه بر افزایش آنزیمای دستگاه گوارش و سرعت دادن مراحل هضم غذاه. البته همین تحقیقات نشون می ده که میزان فلفل استفاده شده حدود پنج برابر بیشتر از میزانیه که یک آدم در روز مصرف می کنه. پس، هنوز نمیشه به طور قطعی در این مورد نظر داد و واسه اثبات این ادعا نیاز به تحقیقای بیشتریه.

خلاصه: چای ماسالا از زنجبیل، فلفل سیاه، دارچین و هل تهیه می شه که موجب کاهش تهوع، جلوگیری از عفونتای باکتریایی دستگاه گوارش و بهبود روند هضم غذا می شه.

اثر چای ماسالا بر کاهش وزن

چای ماسالا از افزایش وزن جلوگیری می کنه و اثر مثبتی بر کاهش چربی بدن هم داره. چای ماسالا معمولا با شیر گاو یا شیر سویا درست می شه که هر دو منبع غنی از پروتئین هستن.

پروتئین به عنوان ماده ای مغذی موجب کاهش احساس گرسنگی در فرد و بهبود حس سیری می شه.

پس، چای ماسالا در مقایسه با شکلای مختلف چایای دیگر اثر بیشتری بر کاهش حس گرسنگی و جلوگیری از پرخوری کاذب در طول روز داره. این نوشیدنی ممکنه حتی به عنوان یک بین وعده هم سرو شه.

تحقیقات نشون می ده که چای سیاهی که واسه تهیه این نوشیدنی استفاده می شه، میزان چربی بدن رو و کالری دریافتی از غذاهای مصرفی رو تا حد زیادی کم می کنه.

نتایج یک تحقیق خیلی معتبر نشون می ده که نوشیدن سه فنجون چای سیاه در روز می تونه از افزایش وزن ناخواسته یا افزایش وزن در ناحیه شکم جلوگیری کنه. البته باید توجه داشت که این تغییرات خیلی ناچیزه و تنها در یک دوره زمانی کوتاه مدت می تونه اثر داشته باشه.

تحقیقات انجام شده روی حیوانات نشون می ده که مصرف فلفل سیاه از تجمع چربی در بدن جلوگیری می کنه، گرچه هنوز نمیشه نتایج به دست اومده رو با قطعیت به آدم گسترش داد.

اگه عادت به نوشیدن چای ماسالا دارین، بهتره در مصرف شکر احتیاط کنین. بعضی از شکلای مختلف چای ماسالا شامل مقدار زیادی شکره که می تونه فواید و خواص این نوشیدنی فوق العاده رو تا حد زیادی کاهش بده.

اضافه کردن شکر به چای ماسالا باعث افزایش میزان کالری این نوشیدنی می شه. تهیه ی چای ماسالا با ۳۶۰ گرم شیرخشک در حدود ۶۰ کالری انرژی داره، این درحالیه که نوع خونگی این نوشیدنی حدود ۸۰ کالری انرژی داره. از طرف دیگه چای ماسالا که از یک کافه ی محلی تهیه می کنین ممکنه بیشتر از ۱۸۰ کالری انرژی داشته باشه. بخاطر این پیشنهاد می شه این نوشیدنی رو در خونه تهیه و از شکر کمتری واسه سرو اون استفاده کنین.

خلاصه: ترکیبات استفاده شده در تهیه ی چای ماسالا می تونه بر کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن ناخواسته اثر مثبتی بزاره. واسه اینکه فواید این نوشیدنی بیشتر شه، بهتره میزان شکر استفاده شده در اونو کنترل کنین.

مصرف چه میزان چای در روز پیشنهاد می شه؟

هنوز کسی نمیتونه با قاطعیت بگه که مصرف چه میزان چای در روز می تونه اثرات مثبت و مفیدی بر سلامت جسم داشته باشه.

بیشتر تحقیقات انجام شده بر خواص و فواید مواد و ادویهای استفاده شده در تهیه ی چای ماسالا تأکید می کنن. بخاطر این نمیشه به طور دقیق گفت که چه میزان چای ماسالا در طول روز واسه سلامت بدن لازم و ضروریه. علاوه براین، توجه داشته باشین که چای ماسالا شامل کافئینه که ممکنه در بعضی افراد حساسیت بسازه.

درصورتی که در مصرف این نوشیدنی زیاده روی شه، کافئین موجود در اون ممکنه باعث ایجاد استرس، میگرن، افزایش فشارخون و بی خوابی شه. مصرف کافئین زیاد ممکنه خطر سقط جنین رو زیاد کنه یا باعث تولد کودکان کم وزن و نارس شه.

واسه همین پیشنهاد می شه افراد در طول روز از مصرف بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم کافئین خودداری کنن که این میزان در زمان بارداری نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم باشه. البته در حالت عادی مصرف بیشتر از این مقدار بعید به نظر می رسه.

هر فنجون چای ماسالا حدود ۲۵ میلی گرم کافئین داره. این میزان تقریبا نصف میزان کافئین موجود در چای سیاه و یک چهارم یک فنجون قهوه معمولیه.

با توجه به اینکه زنجبیل موجود در چای ماسالا باعث کاهش فشارخون یا قندخون در افرادی می شه که از داروهای تنظیم کننده ی فشارخون استفاده می کنن، پیشنهاد می شه در مصرف این چای احتیاط کنن. بعضی افراد هم نسبت به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارن که معمولا ترجیح میدن چای ماسالا رو با آب یا شیرگیاهی مصرف کنن.

خلاصه: چای ماسالا یک چای سالمه. با اینکه وجود کافئین و زنجبیل ممکنه در بعضی افراد ایجاد حساسیت کنه که میزان مصرف دقیق اونم هنوز مشخص نیس.

طرز تهیه ی چای ماسالای خونگی

طرز تهیه ی چای ماسالا خیلی راحته!. تنها با داشتن چند ادویه ی خاص می تونین طبق دستور زیر یک چای خونگی درست کنین.

دستورالعمل زیر یکی از دستورهای پیشنهادی واسه تهیه ی این نوشیدنیه. این چای در مدت زمان کوتاهی درست می شه و می تونین با تهیه و نگهداری اون در یخچال، در مواقع ضرورت خیلی آسون اونو سرو کنین و از نوشیدن اون لذت ببرین.

ترکیبات چای ماسالا

واسه تهیه ی ۴۷۴ میلی گرم چای ماسالا مواد زیر موردنیازه:

مواد لازم:

  • ۲۰ عدد دانه فلفل قرمز، سیاه و سفید؛
  • پنج دانه میخک؛
  • ۵ دانه هل سبز؛
  • یک عدد چوب دارچین؛
  • یک عدد بادیان خَتایی یا انیسون ستاره ای؛
  • ۲.۵ (۵۹۳ میلی گرم) فنجون آب؛
  • ۲ قاشق غذاخوری چای سیاه؛
  • ۱۰ سانتی متر زنجبیل تازه تکه تکه شده.

طرز تهیه

  1. پودر فلفل قرمز، میخک، هل، دارچین و بادیان خَتایی رو به مدت دو دقیقه روی گرما بذارین. بعد از روی گرما وردارین و اجازه بدین خنک شه.
  2. با استفاده از آسیاب یا دستگاه قهوه ادویها رو به شکل پودرشده دربیاورید.
  3. در یک ظرف بزرگ آب، همه مواد رو با هم مخلوط کنین و حدود ۲۰ دقیقه گرما بدین. نگذارید مواد به نقطه جوش برسه، چون این کار باعث تلخی بیشتر چای می شه.
  4. چای سیاه رو به مخلوط اضافه کنین و مواد رو از روی گرما وردارین. ده دقیقه صبر کنین تا مواد در آب حل شن و بعد سرو کنین.
  5. اگه ترجیح میدید چای رو شیرین بخورین، می تونین دوباره اونو روی گرما بذارین، شکر، عسل یا هر چیز دیگری که دوست دارین به اون اضافه کنین و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه اونو هم بزنین. بعد دوباره از روی گرما وردارین و پس از خنک شدن در یخچال بذارین.
  6. چای آماده شده رو در یک بطری تمیز بریزین و در یخچال بذارین. این چای رو می تونین تا یک هفته در یخچال نگهداری کنین.

هر زمان هوس یک فنجون چای کردین فقط کافیه کمی آب داغ به همراه شیر گاو و یا شیر گیاهی به اون اضافه کنین. اگه دوست دارین یک چای لاته بخورین هم می تونین یک واحد از مواد آماده شده رو با دو واحد شیر مخلوط کنین.

خلاصه: طرز تهیه ی چای ماسالا خیلی راحته! و خیلی آسون با عمل به دستورات ذکرشده در بالا می تونین یک نوشیدنی خوشمزه درست کنین.

نکته پایانی

چای ماسالا نوشیدنی ای معطره که واسه سلامت قلب مفیده و موجب کاهش قندخون، هضم بهتر غذا و کاهش وزن می شه.

با اینکه، خیلی از خواص و فواید ذکرشده واسه این نوشیدنی به دید علمی هم اثبات شده، باید توجه داشت که تموم خواص این چای مربوط به ادویهای به کاررفته در اینه.

حتما واسه یک بار هم که شده این نوشیدنی خوشمزه و خوش عطر رو امتحان کنین. توجه داشته باشین نوشیدن یک چای تقریبا تلخ فواید و خواص بیشتری در مقایسه با چای ماسالای شیرین شده داره.



مجموعه صوتی خواص درمانی خوراکیا

تغذیه مناسب، بهترین روش واسه درمان و پیشگیری از مریضی هاست


۱۰۰۰۰تومن


۵۰۰۰تومن

دیدگاهتان را بنویسید