لاغری با دارچین؛ مصرف دارچین به کاهش وزن کمک می کنه؟ 

 

مصرف مواد غذایی باعث افزایش میزان کالری مصرفی روزانه و به دنبال اون افزایش وزن میشه. اما به نظر می رسه که دارچین خاصیتی داره که می تونه به کاهش وزن و لاغری کمک کنه. شما رو به خوندن این مطلب دعوت می کنم تا با خواص جادویی دارچین در کاهش وزن بیشتر آشنا شید و ببینین لاغری با دارچین امکان پذیره؟

واسه کاهش وزن نمی تونین فقط روی مصرف دارچین حساب باز کنین. اگه به دنبال کاهش وزن هستین باید کالری کمتری استفاده کنین و بیشتر ورزش کنین. با اینحال یه سری از تحقیقات، از اثر مثبت دارچین در کاهش وزن حکایت دارن. به هرحال بهتره که قبل از افزایش مصرف روزانه دارچین، با دکتر خود مشورت کنین. مصرف بالای دارچین می تونه مشکلات جانبی داشته باشه.

رابطه دارچین و کاهش وزن

گزارش منتشرشده در مجله علوم و فناوری دیابت نشون می ده که مصرف دارچین باعث جلوگیری از افزایش قند خون و کاهش سرعت تخلیه ی معده می شه. هرچه مواد غذایی، زمان بیشتری در معده باقی بمونن حس گرسنگی دیرتر به سراغ تون میاد، که این موضوع باعث می شه تا کالری کمتری استفاده کنین. واسه اینکه بتونین هر هفته نیم کیلوگرم کاهش وزن رو تجربه کنین، باید روزانه ۵۰۰ کالری کمتر استفاده کنین.

رابطه میزان قند خون و کاهش وزن

اون دسته از مواد غذایی که باعث افزایش میزان قند می شن، افزایش سطح انسولین رو هم به دنبال دارن. به دنبال اون، سطح قند خون خیلی افت می کنن. این کاهش شدید، باعث گرسنگی دوباره می شه. طبق نتایج گزارشی که بهش اشاره شد، مصرف دارچین، ۱۲ ساعت قبل از مصرف وعده ای که باعث افزایش قند خون می شه، باعث می شه تا بعد از مصرف وعده غذایی، شاهد افزایش سطح قند خون نباشید.

اثر اثبات کننده ی قند خون به کاهش وزن شما کمک می کنن. طبق نتایج تحقیق منتشرشده در مرکز Cochrane، رژیمای شامل مواد غذایی با شاخص قندی پایین درمقایسه با رژیمای کم چرب، تأثیر بیشتری بر روند کاهش وزن دارن.

نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در مجله پزشکی نیوانگلند به چاپ رسید، نشون میدن که بهترین رژیم واسه کاهش وزن، رژیمای شامل مواد غذایی با شاخص قندی پایین و پروتئین بالا هستن. در رژیمای پروتئین بالا، ۲۵ درصد کالری از پروتئین و ۲۵-۳۰ درصد کالری از چربیا تأمین می شه.

رابطه مصرف دارچین و تناسب اندام

نتایج تحقیقی که در مجله تغذیه ورزشی منتشر شد، نشون می ده که مصرف عصاره دارچین، با کم شدن چربی و افزایش بافت عضلانی، موجب بهبود تناسب اندام میشه.

تحقیق دیگری که در مجله بیوفیزیک و بیو شیمی منتشر شده، نتایج مشابهی رو گزارش می کنه. این نتایج نشون دهنده این هستن که اضافه کردن دارچین به رژیمای پرشکر و با چربی بالا، باعث کاهش مقاومت به انسولین و جمع شدن چربی می شه که درنهایت به تناسب اندام میرسه.

البته واسه مشاهده ی اثر مثل باید تحقیقات بیشتری درمورد ادویه ی دارچین صورت گیرد و باید میزان مناسب این ادویه واسه رسیدن به تناسب اندام هم مشخص شه.

دارچین بخشی از یک رژیم سالم

می تونین دارچین رو واسه محدود کردن مصرف شکر و بهبود طعم به خوراکیایی مثل نون، کیک و بیسکوئیت اضافه کنین. میزان کمی از دارچین رو به جوی دو سر یا اسموتیِ صبحانه ی خود اضافه کنین یا اونو در تهیه ی سیب زمینی یا سوپ کدوی نهارتان به کار ببرین.

از اونجا که مصرف بیش ازحد دارچین می تونه دارای مشکلات باشه، قبل از مصرف مقادیر زیاد این ادویه، حتما با دکتر مشورت کنین. مصرف دارچین همراه با هر نوع داروی شیمیایی یا گیاهیِ کاهش قند خون، پیشنهاد نمی شه. افراد گرفتار به مشکلات کبدی باید از مصرف دارچین پرهیز کنن.

 


دیدگاهتان را بنویسید