بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل

دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ­ریزی درسی
بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل
دانشجو
مریم خدارحمی
استاد راهنما
دکتر حسن ملکی
استاد مشاور
دکتر عباس عباسپور
زمستان ۱۳۹۱

تقدیم به مادر عزیزم
برای تمام لحظه های عشق ورزیدنش …
عکس در مورد عشق ورزی
و می ایستم، تمام قد، به احترام ن گاهش که عاشقانه بی قراریهایم را قرار بخشید .
با سپاس فراوان از جناب آقای دکتر ملکی
به پاس اینکه چگونه اندیشیدن را به من آموختند وهمه ی حمایت ها و راهنمایی های بی دریغشان …
با سپاس از جناب آقای دکتر عباسپور
به پاس تمام آنچه پیش از ایشان نمی دانستم و به من آموختند
و مشاوره های ارزنده اشان که همراهی ام کردند …
و با تشکر فراوان از جناب آقای دکتر نیلی
برای قبول زحمت داوری …
همچنین
با سپاس از اساتید ارجمند و معزز
خانم دکتر ابراهیمی قوام، خانم دکتر حکیم زاده، آقای دکتر موسی پور، آقای دکتر خراسانی، خانم دکتر عارفی
خانم دکتر مفیدی، آقای دکتر نوروزی، آقای دکتر علی عسگری، آقای دکتر عصاره، آقای دکتر میرزابیگی
آقای دکتر زارعی زوارکی، خانم دکتر لرکیان، آقای دکتر امام جمعه، آقای دکتر جراره
به پاس هم کاری صمیمانه اشان در انجام مصاحبه
چکید
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین­الملل صورت گرفته است. پژوهش از حیث روش کیفی، بر مبنای هدف تبیینی و از لحاظ ماهیت از نوع بنیادی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید دانشگاه­های علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تهران، تربیت معلم و شهید رجایی تشکیل دادند که بنابر هدف پژوهش به روش نمونه گیری گلوله برفی با چهارده نفر از این اساتید مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش نظریه زمینه­ای استفاده شده است. در پژوهش حاضر از داده ­های حاصل از مصاحبه برای شش سوال پژوهش یازده مقوله به دست آمد که این مقوله­ها برای پاسخ به هر سوال به تفکیک مشخص شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تدوین منسجم مبانی اجتماعی برنامه­ درسی دوره متوسطه با توجه به مبانی جامعه بومی و بین ­المللی نیاز اساسی جامعه امروز ما برای کاربردی کردن علم و دانش و نزدیکی به واقعیت­های زندگی دانش ­آموزان است. مفاهیم و مقوله­های مطرح شده در این پژوهش در هنگام تدوین برنامه درسی دوره متوسطه می تواند راهگشای برنامه ریزان درسی برای توجه هر چه بیشتر به شرایط جامعه کنونی ما در ارائه برنامه ریزی های واقع بینانه باشد.
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
واژگان کلیدی: برنامه درسی دوره متوسطه، مبانی اجتماعی، جامعه

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رفتن به نوارابزار

بیرون رفتن

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *